Rajd "Szlakiem Powstania Wielkopolskiego"

2013
Grudzień
sobota
sobota, Grudzień 14, 2013 - 00:00
Poznań

W dniu 14 grudnia 2013 roku w składzie siedmioosobowym, udaliśmy się na IV wycieczkę do Poznania - Szlakiem Powstania Wielkopolskiego i Hipolita Cegielskiego. Tradycyjnie spacer po mieście rozpoczęliśmy od cmentarza Zasłużonych Wielkopolan. Przed wejściem na nekropolię, niespodziewanie natknęliśmy się na uroczystość odsłonięcia pamiątkowego obelisku poświeconego zasłużonym a zapomnianym działaczom turystycznym z Poznania. Wśród zebranych dominowały poczty sztandarowe z oddziałów poznańskich PTTK. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć i krótkich rozmowach ,które prowadził Tadeusz ze znajomi turystami , udaliśmy się na cmentarz. Na krótką chwilę zatrzymaliśmy się przy następujących mogiłach:

- Marceli Motty - nauczyciel, filolog, tłumacz, dziennikarz, pamiętnikarz, pisarz, społecznik
- Stanisław Taczak - generał WP, pierwszy dowódca powstania wielkopolskiego 1918-1919
- Cyryl Ratajski - adwokat, polityk, prezydent Poznania
- Jarogniew Drwęski – adwokat, społecznik, działacz kulturalny, pierwszy prezydent Poznania
- Stanisław Mikołajczyk – premier RP

Oczy skierowaliśmy również na symboliczny grób Hipolita Cegielskiego ( cmentarz na, którym spoczywał, został zlikwidowany w czasie II wojny światowej). Nie mogliśmy ominąć miejsca związanego z ludźmi gór nazwanego "Wielkopolanom, którzy nie wrócili z gór" . Wśród pamiątkowych płyt szczególną uwagę zwróciliśmy na tablicę z napisem "Zygmunt Maćkowiak" . Kolega Zygmunt z Klubu Górskiego "Grań" był związany z naszym Klubem ( o czym nie wszyscy wiedzą). Brał udział w wyjazdach organizowanych przez Ornak. Uczestniczył m.in. w pionierskim wejściu na Mont Blanc w roku 1981. Zdobył również z Klubem, biblijny Ararat w 1989 r.
Zygmunt odszedł na "wieczną górską wędrówkę" w roku 2003.

Po opuszczeniu cmentarza podążyliśmy do fary na koncert organowy. Organy poznańskie Friedricha Ladegasta powstałe w XIX wieku należą do najcenniejszych w całej Wielkopolsce. Zaskoczeni byliśmy ,że tak mało osób słuchało pięknego koncertu w niesamowitej scenerii ( kościół zaliczany jest do najpiękniejszych barokowych świątyń). No cóż, większość ludzi woli włóczyć się po galeriach handlowych. W kolejnym etapie spaceru śladami historii:
- odwiedziliśmy Muzeum Archeologiczne, w którym zobaczyliśmy unikatowy w tej części
Europy prawdziwy obelisk pochodzący ze starożytnego Egiptu.
- zwiedziliśmy Muzeum Powstania Wielopolskiego mieszczące się w dawnym odwachu
- złożyliśmy "ślubowanie" w historycznym miejscu, w którym 94 lata temu składali je
powstańcy wielkopolscy.
- obejrzeliśmy pamiątkowe tablice poświecone powstaniu
- zobaczyliśmy pomnik bohatera wycieczki Hipolita Cegielskiego
Wyjazd zakończyliśmy przy pomniku Powstania Wielkopolskiego.
Oczywiście trzeba wspomnieć o konkursie wiedzy na temat "Życie i działalność Hipolita Cegielskiego" , który uczestnicy wycieczki pisali w naszym zaprzyjaźnionym lokalu "Proletariat" . Tym razem młodzież była górą. Wygrał Radek M przed Józkiem Sz i Tadkiem G.