VI wycieczka „Gdzie oczy poniosą”

2017
Wrzesień
sobota
sobota, Wrzesień 23, 2017 - 00:00 do niedziela, Wrzesień 24, 2017 - 00:00
Płock

VI wycieczka krajoznawcza z cyklu „Gdzie oczy poniosą” zawiodła nas do Płocka.

Miasto położone na wysokim wiślanym brzegu, z licznymi cennymi zabytkami ma bardzo wiele do zaoferowania turystom, o czym mogliśmy się naocznie przekonać spacerując po starówce i nadbrzeżu.

Zanim dotarliśmy do Płocka, odwiedziliśmy po drodze Płowce – pole bitewne z roku 1331 oraz tamę na Wiśle we Włocławku, a tam miejsce gdzie zamordowano ks. Jerzego Popiełuszkę.

Płock to historyczna stolica Mazowsza oraz stolica Polski w latach 1079–1138. Najcenniejszym zabytkiem w mieście jest katedra usytuowana na Wzgórzu Tumskim. Pochowani są w niej dwaj Piastowie, władcy Polski, Władysław Herman i jego syn Bolesław Krzywousty. Katedra oprócz kaplicy królewskiej może pochwalić się bardzo ciekawą polichromią, organami oraz Drzwiami Płockimi (na zdjęciu) – niestety są one tylko repliką. Oryginalne, wiekowo odpowiadające Drzwiom Gnieźnieńskim, znajdują się w Soborze św. Sofii w Nowogrodzie Wielkim w Rosji. Jak się tam znalazły i dlaczego, nikt nie wie. Po zwiedzeniu świątyni udaliśmy się do skarbca katedralnego zlokalizowanego obecnie w Muzeum Diecezjalnym (dawnym zamku). Tutaj oczy nasze przykuł przede wszystkim Diadem płocki, czyli ozdobne nakrycie głowy w kształcie korony – podobno drugiego takiego nie ma w naszym kraju - oraz Kielich Konrada Mazowieckiego (ten od Krzyżaków), który najbardziej zaciekawił Bogusię.

Płock to nie tylko historia, to także sport, rekreacja i wypoczynek. W roku 2011 oddano do użytku 350-metrowe molo wychodzące łukiem w głąb Wisły z prawobrzeżnego bulwaru nadwiślańskiego zakończone kawiarnią. I my po molo pospacerowaliśmy, a kawiarnię od środka zwiedziliśmy

Po regeneracji sił i spożyciu smakołyków, przedłużyliśmy spacer po bulwarach, dotarliśmy nimi do słynnej Małachowianki prawdopodobnie najstarszej szkoły w Polsce, historia liceum (dawniej inna nazwa) sięga końca XII wieku. Absolwentami szkoły było wielu znanych ludzi m.in. Ignacy Mościcki – prezydent II RP, Tadeusz Mazowiecki – pierwszy premier III RP, podróżnik Tony Halik oraz Jan Zumbach – dowódca legendarnego Dywizjonu 303. Ciekawym obiektem architektonicznym w mieście jest także Świątynia Miłosierdzia i Miłości – wybudowana na początku XX wieku w stylu neogotyku angielskiego. Katedra mariawicka w Płocku jest najważniejszą świątynią w Polsce i na świecie. Kim są Mariawici to temat na inną okazję.

Chyba jednak największym zaskoczeniem oczywiście pozytywnym był pobyt w Muzeum Mazowieckim. Muzeum powstałe w roku 1820 uznawane jest za jedno z najstarszych w kraju. Szczyci się największą kolekcją sztuki secesyjnej, oprócz tego bardzo interesująca jest także ekspozycja przedstawiająca historię miasta – polecamy gorąco.

Pobyt zakończyliśmy w jednej z restauracji. Wyjazd okazał się bardzo udany, Płock nas zauroczył, kto jeszcze nie był niech jedzie i zobaczy.

Zapraszamy na kolejny wyjazd – oczy nas poniosą szlakiem masonów.